37 głosów za wobec 16 przeciw – to bilans głosowania nad uchwałą o przyjęciu Strefy Czystego Transportu w Warszawie. 7 grudnia br. Rada Warszawy zatwierdziła tym samym jej obowiązywanie od 1 lipca 2024 r. dla wybranych grup aut, w zdefiniowanym obszarze.
Jakie i czyje auta obejmie zakaz w SCT?
Wykluczenie obejmie samochody z silnikiem diesla starsze niż 18 lat oraz benzynowym - starsze niż 27 lat. Dla mieszkańców strefy, płacących podatki w Warszawie, przewidziano derogację – do stycznia 2028 r. limity wiekowe aut wyniosą dla nich, odpowiednio, 13 i 22 lata. Bezterminowo z zakazu zwolnieni będą seniorzy (powyżej 70 r. ż., będący już posiadaczami aut).
Przewidziano też wyjątki dla pojazdów służb, jak pogotowie czy straż pożarna, ale także dla pojazdów, którymi poruszają się osoby z niepełnosprawnością. Dodatkowo, w ramach wyłączeń gminnych dopuszcza się poruszanie pojazdami zabytkowymi, historycznymi czy specjalnymi (pomoc drogowa, karawany). Obostrzenia będą rosły etapowo (patrz: grafika).
Jakie dzielnice obejmie SCT w Warszawie?
Jak podaje Urząd Miasta st. Warszawy(1), SCT obejmie: całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ, prawie całą Ochotę (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni) i Pragę Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska: niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody), większość Mokotowa (poza SCT pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca) oraz ok. połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia).
Protesty i sprzeciw wojewody
Sprawa spotkała się z protestami, już podczas głosowania radnych. Również wojewoda mazowiecki Tobiasz Bocheński negatywnie ocenił uchwaloną przez Radę Warszawy Strefę Czystego Transportu. Zapowiedział też kroki prawne. - Tak długo jak będzie to w mojej prawnej kompetencji gruntownie zbadam legalność uchwały – wskazał w przytoczonej przez PAP wypowiedzi.
Prezydent m.st. Warszawy Rafał Trzaskowski - w czasie głosowania będący reprezentujący zrzeszenie europejskich samorządów podczas konferencji klimatycznej COP28 w Dubaju – podkreśla, że utworzenie SCT jest jednym z kamieni milowych niezbędnych do uruchomienia środków z Krajowego Planu Odbudowy. - Czy prawo do kopcenia podstarzałymi dieslami jeszcze o kilka lat dłużej ma być ponad prawem do zdrowia, a nawet życia wszystkich mieszkańców 2-milionowej metropolii? Nie wydaje mi się, żeby ktokolwiek przy zdrowych zmysłach odpowiedział na to pytanie twierdząco – cytuje Trzaskowskiego PAP.
Autorka korzystała z depesz PAP.
Marta Wierzbowska-KujdaRedaktor naczelna, sozolog
Przypisy
1/ Dzielnice objęte SCThttps://transport.um.warszawa.pl/wymogi-sct