Komisja Europejska z zadowoleniem przyjmuje porozumienie polityczne osiągnięte wczoraj przez Parlament Europejski i Radę, dotyczące zmiany dyrektywy 2005/35/WE w sprawie zanieczyszczenia pochodzącego ze statków oraz wprowadzenia sankcji za przestępstwa związane z zanieczyszczeniami. Współprawodawcy uzgodnili dostosowanie dyrektywy do Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (konwencja Marpol) oraz rozszerzenie zakresu dyrektywy na więcej rodzajów substancji zanieczyszczających odprowadzanych do morza, takich jak ścieki i śmieci.
Nowe przepisy będą bardziej przejrzyste. Informacje na temat przestępstw związanych z zanieczyszczaniami na europejskich morzach i odpowiednio nakładanych za te przestępstwa karach karach, będą udostępniane w internecie. Ponadto, dostępne będą informacje na temat sposobu, w jaki organy nadbrzeżne sprawdziły potencjalny wyciek. Poprawka wyjaśnia stosowanie kar administracyjnych w celu zwiększenia ich skuteczności: na przykład, przy nakładaniu kar przez państwa członkowskie będą brane pod uwagę: wielkość nielegalnego zrzutu, jego wpływ na środowisko lub możliwości finansowe odpowiedzialnego podmiotu. Organy państw członkowskich będą dysponowały silniejszymi narzędziami czy platformami wymiany informacji i doświadczeń. Przykładowo - usprawniony zostanie satelitarny nadzór zanieczyszczeń pochodzących ze statków (CleanSeaNet – baza danych EMSA dotycząca nadzoru i wymiany informacji), co zapewni lepszą rozdzielczość.
Wszystkie nowe środki wzmacniają efekt odstraszający i przyczyniają się do zapobiegania zanieczyszczeniom mórz europejskich.
Kolejne kroki
Porozumienie polityczne osiągnięte wczoraj musi jeszcze zostać formalnie przyjęte. Po zakończeniu tego procesu przez Parlament Europejski i Radę nowe przepisy zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i wejdą w życie 20 dni później. Państwa członkowskie będą miały 30 miesięcy na transpozycję dyrektywy do prawa krajowego.
Kontekst ogólny
Omawiane przepisy zostały przedstawione w czerwcu 2023 r. w ramach pakietu dotyczącego bezpieczeństwa morskiego, który stanowi wynik zaangażowania Komisji w zrównoważoną i inteligentną mobilność.
Dyrektywa jest poddawana przeglądowi po raz drugi. W 2009 r. została zmieniona, by móc dodać do niej sankcje karne. W trakcie obecnego przeglądu usunięto przepisy karne i przeniesiono je do nowej dyrektywy w sprawie przestępstw przeciwko środowisku, która aktualnie obejmuje przestępstwo związane z nielegalnym zanieczyszczeniem pochodzącym ze statków oraz sankcje karne za zanieczyszczenia pochodzące ze statków.
Jak określono w Europejskim Zielonym Ładzie, strategii na rzecz inteligentnej i zrównoważonej mobilności oraz planie działania na rzecz eliminacji zanieczyszczeń, Komisja ma wizję wprowadzenia żeglugi na ścieżkę prowadzącą do zerowych emisji, zanieczyszczeń i wypadków.
Źródło: Komisja Europejska