Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
26.04.2024 26 kwietnia 2024

Ruszył system Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej

   Powrót       15 grudnia 2015       Planowanie przestrzenne   

Od poniedziałku pasażerowie mogą korzystać z Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej (MKA), pozwalającej na przejazdy koleją regionalną oraz komunikacją publiczną w Krakowie i Tarnowie. Dokument ma formę karty zbliżeniowej, a także aplikacji mobilnej.

Użytkownicy karty mogą zapisać na niej bilety na komunikację miejską w Krakowie i Tarnowie, a także usługi parkingowe „Park&Ride” w Krakowie (parking Czerwone Maki) i Tarnowie (parking wielopoziomowy prze Dworcu PKP). Po rozpoczęciu sezonu rowerowego za pomocą karty będzie można też wypożyczać rowery w krakowskim systemie KMK Bike.

Inauguracja MKA została skoordynowana z wejściem w życie nowego rozkładu na kolei, w którym pojawiło się połączenie realizowane przez Koleje Małopolskie w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej: Kraków – Słomniki – Miechów – Sędziszów. Karta obsługuje też bilety na inne połączenia kolejowe wykonywane przez tego przewoźnika, a także Przewozy Regionalne.

Mobilna karta

Jak poinformował PAP w poniedziałek Patryk Zakrzewski z Zarządu Dróg Wojewódzkich, który prowadzi projekt, inauguracja systemu przebiegła bez przeszkód. Bilans pierwszego dnia to ponad 100 zarejestrowanych aplikacji i podoba ilość rejestracji na karty zbliżeniowe.

Użytkownicy mogą za darmo wyrobić karty za pośrednictwem strony internetowej (mka.malopolska.pl) lub otrzymać je w punkcie obsługi klienta (Kraków, ul. Krakowska 7). Kartę będzie można doładować w 22 automatach MKA, które zostały umieszczone w Krakowie, Tarnowie, Wieliczce, Zabierzowie, Krzeszowicach, Trzebini, Bochni, Brzesku Okocimiu, Skawinie, Słownikach i Miechowie.

MKA można też pobierać w postaci aplikacji mobilnej dla smartfonów z systemami iOS, Android i Windows Phone.

Według zapowiedzi władz województwa w przyszłości system będzie rozbudowywany o nowe funkcjonalności np. bilety na prywatny transport zbiorowy czy bilety wstępu do muzeów. Będzie go można wyposażyć także w usługi typu e-urząd czy e-zdrowie. Te rozwiązania zostaną wprowadzone w kolejnym etapie, który ma zostać zrealizowany w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.

Opracowanie, wdrożenie i uruchomienie systemu Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej kosztowało blisko 18,5 mln zł, z czego 85 proc. stanowiła dotacja ze środków unijnych. Przetarg na inwestycję wygrało konsorcjum firm Unicard i AMG.

Według przedstawionych szacunków z karty będzie korzystało ok. 80 tys. użytkowników w ciągu 2-3 lat. Zdaniem przedstawicieli konsorcjum wykonującego system, w przyszłości aplikacja na smartfony będzie wypierać tradycyjne karty. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Samorządy, biznes czy osoby fizyczne. Kto jest liderem w elektryfikacji transportu? (14 lutego 2022)Gdańskie ulice w stylu slow (04 lutego 2021)Polityka transportowa to zagadnienie multidyscyplinarne (05 maja 2020)Jak ograniczyć smog transportowy w miastach? Bez kija i marchewki się nie obędzie (15 stycznia 2020)Tramwajem przez miasto! Czyli o zaletach transportu publicznego na szynach - z perspektywy Francji i Polski (02 stycznia 2020)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony