Jak przekonuje Dariusz Taras, wiceprezes zarządu spółki, paliwo stworzone przez Ekobenz przewyższa benzynę ropopochodną pod względem czystości i wartości energetycznej, chemicznie natomiast jest z nią identyczne. Stanowi fizyczną mieszaninę węglowodorów, ma jednak wielokrotnie mniej benzenu. Odznacza się również znikomą zawartością siarki. Zniwelowany jest dzięki temu niekorzystny wpływ tego paliwa na zespoły silnika oraz zasilania. Benzyna ta nadawałaby się do stosowania jako paliwo samoistne w silnikach najnowszej generacji, niemniej, jak podkreśla Dariusz Taras, nie ma to na dziś ekonomicznego uzasadnienia.
Mniejszy wpływ na środowisko
Jak twierdzi dr inż. Mieczysław Struś z Politechniki Wrocławskiej, tego typu projekty trzeba generalnie popierać. - Niezależnie od swoich parametrów, paliwa pochodzenia biologicznego będą miały zawsze mniejszy wpływ na środowisko niż paliwa wytworzone z kopalin - mówi. Opracowany w laboratoriach Ekobenz produkt jest pozbawiony dodatków związków zawierających heteroatomy (m.in. azotu, siarki, metali), nie zawiera też soli charakterystycznych dla produktów ropopochodnych. W ten sposób zmniejszone jest szkodliwe oddziaływanie paliwa na środowisko, jakkolwiek nie da się go na dzisiaj zmierzyć, ponieważ nie wiadomo jeszcze dokładnie, jakiego pochodzenia będzie etanol stosowany do produkcji. - Jeśli będziemy produkować biopaliwo z etanolu pochodzenia roślinnego (a na początku tak prawdopodobnie będzie), wówczas redukcja emisji CO2 wyniesie najwyżej 58 proc. Jeśli natomiast uda nam się wytwarzać je z odpadów typu celuloza czy odpady cukiernicze (a będziemy o to zabiegali), wtedy redukcja emisji przewyższy 90 procent - wyjaśnia wiceprezes Ekobenz.
Wnioski patentowe na poziomie krajowym i europejskim
Badania nad produktem dalej trwają, ich celem jest m.in. ulepszenie biokomponetu. – Projekt realizowany przez Ekobenz sp. z o.o. jest przedsięwzięciem innowacyjnym, o czym świadczą procedowane wnioski patentowe na poziomie krajowym i europejskim – mówi Iwona Załuska, prezes Upper Finance Consulting – firmy, która zdobyła finansowanie dla Ekobenz.
Produkt Ekobenz znacząco podniesie krajowe możliwości wykonania obowiązków dotyczących realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW) i Narodowego Celu Redukcyjnego (NCR) w perspektywie 2020 roku, zapisanych w dyrektywach UE nr 2009/28/WE i 2009/30/WE.
Paliwo syntetyczne będzie oferowane rafineriom, np. Lotosowi czy Orlenowi. Ze względu na swoją wysoką wartość energetyczną, ma być również pozycjonowane jako paliwo do aut wyścigowych.
Dziennikarz