Doprecyzowanie ograniczeń wjazdu do strefy czystego transportu (SCT) to jedna z propozycji zmian, jakie należałoby według prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego wprowadzić do rządowej ustawy o elektromobilności. Z apelem o nowelizację włodarz miasta zwrócił się do premiera. Centrum Informacji Rządu poinformowało PAP, że pismo prezydenta Krakowa jeszcze nie wpłynęło do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
W liście Majchrowski zaznaczył, że w pełni popiera propozycje projektu nowelizacji ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, zgłoszone 17 maja 2019 r. przez Polski Alarm Smogowy do Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii. To na podstawie tej ustawy radni Krakowa wprowadzili w styczniu strefę czystego transportu (SCT) na krakowskim Kazimierzu – pierwszą taką w Polsce. Przedsiębiorcy twierdzili jednak, że od kiedy zaczęła funkcjonować SCT, ich obrony zmalały o jedną trzecią. Uchwałę radnych skarżyli także do sądu administracyjnego. W wyniku protestów przedsiębiorców w marcu radni miejscy zliberalizowali strefę do tego stopnia, że w zasadzie przestała ona istnieć.
Udzielenie radzie gminy większej swobody w sprawie SCT
Według Majchrowskiego problemy z wprowadzeniem strefy czystego transportu w Krakowie unaoczniły, że potrzebna jest nowelizacja ustawy, a obecne rozwiązania nie wpływają ani na jakość powietrza, ani nie motywują kierowców do zmiany pojazdu na bardziej ekologiczny. Najistotniejsze zmiany, jakie należałoby wprowadzić, to według Majchrowskiego: wyraźne rozdzielenie strefy czystego transportu od tworzonej w jej obrębie podstrefy opłaty kongestyjnej (czyli za wjazd samochodem); doprecyzowanie ograniczeń wjazdu do SCT, w tym objęcie ograniczeniem także mieszkańców strefy (jednak tak, by ograniczenia obowiązywały mieszkańców najwcześniej za pięć lat od uchwalenia przez radę gminy takiej strefy); udzielenie radzie gminy większej swobody w zakresie kształtowania zasad obowiązujących w strefie czystego transportu. Zdaniem prezydenta rada gminy powinna mieć możliwość wyłączenia od zakazu wjazdu do SCT pojazdów w zależności od spełnienia określonego kryterium europejskich standardów emisji spalin (Euro 1-6, Euro I-VI).
- Proponowana nowelizacja ustawy harmonizuje funkcjonowanie stref czystego transportu analogicznie do powszechnego sposobu działania stref niskoemisyjnych w innych krajach europejskich. Ich doświadczenia pokazują też, że takie działania mają wpływ na rozwój elektromobilności – napisał Majchrowski w liście do premiera i zaznaczył, że "bez tych korekt działania miast nie będą miały szans na odniesienie pełnego sukcesu".
60 proc. zanieczyszczeń pochodzi z sektora transportu
Prezydent zaznaczył również, że jakość powietrza jest dziś wyzwaniem europejskim, a poprawa stanu powietrza to działanie na rzecz zdrowia Polaków i poprawy ich komfortu życia. Zwrócił też uwagę, że transport jest w polskich miastach jednym z dwóch najważniejszych źródeł zanieczyszczeń powietrza ze względu na zagęszczenie liczby pojazdów na małych obszarze. - Zanieczyszczenia w polskich miastach pochodzące z transportu to przeciętnie od 40 do 60 proc. wszystkich toksyn unoszących się w powietrzu – napisał. Obowiązujące przepisy dają podstawy do tworzenia stref czystego transportu w miastach o liczbie mieszkańców przekraczającej 100 tys.
- Przepisy te są niezmiernie potrzebne, a w Polsce są rozwiązaniem nowatorskim – napisał prezydent Krakowa zwracając uwagę, że doświadczenia tego miasta, które jako jedyne do tej pory wykorzystało te rozwiązania legislacyjne, pokazały, że obecne regulacje wymagają poprawek. (PAP)
Więcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.