Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
31.07.2025 31 lipca 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Węgiel, gaz i ropa jak papierosy. Apel z ONZ o zakaz reklamy paliw kopalnych

   Powrót       07 czerwca 2024       Ryzyko środowiskowe   

Czy reklama paliw kopalnych zostanie zakazana? Apel o taką decyzję do wszystkich państw na świecie skierował sekretarz generalny ONZ. Według Antonio Guterresa, szkodliwość branży jest równie duża jak przemysłu tytoniowego, należy więc potraktować ją w ten sam sposób.

- Wiele rządów ogranicza lub zabrania reklamowania produktów, które szkodzą ludzkiemu zdrowiu, takich jak tytoń. Niektóre zaczynają robić to samo z branżą paliw kopalnych. Wzywam wszystkie państwa do wprowadzenia zakazu reklamowania firm z tego sektora, a także media i firmy technologiczne do wycofania tych reklam – powiedział sekretarz podczas przemówienia w Amerykańskim Muzeum Historii Naturalnej w Nowym Jorku przy okazji obchodów Światowego Dnia Środowiska 5 czerwca br. Podmioty zarabiające na węglu, gazie ziemnym i ropie naftowej w ocenie Guterresa „bezwstydnie” stosują praktyki greenwashingu, a lobbing, żonglowanie groźbami prawnymi i masowe kampania reklamowe służą im do spowolnienia działań na rzecz ograniczenia zmiany klimatu. – Pomagały i pomagają im w tym firmy z branży reklamy i PR. Wzywam je, aby przestały działać jako czynnik sprzyjający niszczeniu planety, przestały przyjmować nowych klientów z branży paliw kopalnych i zaczęły porzucać dotychczasowe – mówił przedstawiciel Narodów Zjednoczonych. Kontynuując przekaz do świata reklamy i PR, dodał, że paliwa kopalne „nie tylko zatruwają naszą planetę, ale również Wasze marki”, a „kreatywne umysły z branży” już dziś skłaniają się ku podmiotom, które zamiast pogłębiania kryzysu skłaniają się ku większej ochronie klimatu.

Czytaj też: Miliony przyszłych ofiar potentatów branży naftowo-gazowej? Pytania o Shell, BP i innych

Umowy z FIFA i influencerami

Przypadki kontraktów reklamowych i marketingowych zawieranych przez graczy z sektora paliw kopalnych można mnożyć – to m.in. partnerstwo saudyjskiego koncernu naftowego Aramco z globalną federacją piłkarską FIFA(1), korzystanie z usług influencerów i kampanii w mediach społecznościowych przez Shell czy BP(2), czy, na polskim podwórku, 563 mln zł netto wydanych na marketing przez Orlen w 2022 r.(3) Profesor nauk rolniczych z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu Bogdan H. Chojnicki porównuje te działania do „reklamowania jedzenia w czasie, gdy mamy epidemię otyłości”. - Firmy paliwowe mają się doskonale. Prawie wszyscy wciąż lejemy ropę do naszych silników i nie ma potrzeby tego reklamowania. A jeśli już, to powinno się mówić o tym w kontekście szkód dla klimatu i środowiska, a nie zalet – stwierdza naukowiec. Chojnicki pozostaje też sceptyczny wobec promowanych przez branżę paliw kopalnych rozwiązań takich jak przeciwdziałanie zmianie klimatu za pomocą geoinżynierii. Oddziaływanie stężonego w atmosferze dwutlenku węgla na klimat ma być odczuwalne nawet przez 100 lat, kiedy dzisiejsze firmy być może nie będą już istnieć. - Mogą zostać wykupione, zlikwidowane, a ich strategie zmienione. Nie ma pewności co do skuteczności proponowanych technologii. Obawiam się, że jeśli uwierzymy w takie zapewnienia, społeczeństwo globalne zostanie z globalnym długiem - pytanie wobec kogo? – pyta profesor.

Zmiana warunków gry?

Współzałożyciel promującego zieloną i sprawiedliwą transformację think-thanku The New Weather Institute oraz współautor książki „Badvertising: Polluting Our Minds and Fuelling Climate Chaos” (pol. „Zła reklama. Zanieczyszczanie naszych umysłów i podsycanie klimatycznego chaosu”) ekonomista Andrew Simms nazwał wystąpienie Antonio Guteressa „gamechangerem”. - Takie przemówienie najstarszej rangą osoby w Organizacji Narodów Zjednoczonych jest następstwem przełomowych ostatnich ruchów miast na całym świecie, od Edynburga i Sheffield w Wielkiej Brytanii, po Sztokholm w Szwecji, Amsterdam w Holandii i wiele innych, aby zakazać nie tylko reklam firm z dziedziny paliw kopalnych, ale także innych głównych trucicieli paliw kopalnych, takich jak przemysł lotniczy i samochodowy – skomentował. Działania na rzecz likwidacji reklam przedsięwzięć pogłębiających zmianę klimatu są podejmowane również w ramach kampanii Badvertising(4) (pol. Zła reklama).

Czytaj też: 53% „eko” oświadczeń nie miało podstaw. Zmagania z greenwashingiem wreszcie będą skuteczne?

Szymon Majewski: Dziennikarz

Przypisy

1/ Więcej:
https://www.amnestyusa.org/press-releases/fifa-sponsorship-deal-with-saudi-aramco-covering-world-cups-raises-human-rights-concerns/
2/ Więcej:
https://www.desmog.com/2023/07/27/fossil-fuel-oil-gas-giants-shell-bp-using-british-influencers-to-go-viral/
3/ Więcej:
https://www.money.pl/gielda/ogromne-wydatki-orlenu-na-marketing-i-doradcow-poprzedni-rok-byl-rekordowy-6903554772290240a.html
4/ Więcej:
https://www.badverts.org/

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Nowy system raportowania planów adaptacji do zmian klimatu już dostępny dla miast (28 lutego 2025)Dekarbonizacja i wsparcie branży OZE przez ulgi podatkowe. Komisja Europejska zatwierdziła program Finlandii (18 lutego 2025)26% transportowych emisji metanu pochodzi ze statków. W latach 2018-2023 mogły wzrosnąć nawet pięciokrotnie (11 lutego 2025)Zintegrowane raportowanie ESG staje się standardem wśród największych firm na świecie (03 lutego 2025)Mokradła dla naszej wspólnej przyszłości. Światowy Dzień Mokradeł 2025 (31 stycznia 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony