Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
28.04.2024 28 kwietnia 2024

Prywatne loty odrzutowcami. 1% światowej populacji odpowiada za 50% emisji lotniczych

Prywatne loty samolotami stają się coraz popularniejsze. W ciągu ostatnich 20 lat flota prywatnych odrzutowców wzrosła o 133%. Tymczasem prywatne odrzutowce odpowiadają za ponad 10-krotnie większą emisję CO2 niż loty komercyjne.

   Powrót       27 czerwca 2023       Ryzyko środowiskowe   

W 2000 r. na całym świecie zarejestrowanych było 9,9 tys. prywatnych maszyn lotniczych, w połowie 2022 r. ponad 23 tys. – wynika z raportu amerykańskiego Instytutu Studiów Politycznych (ang. Institute for Policy Studies). Jak podano, oznacza to, że w ciągu ostatnich dwóch dekad flota prywatnych odrzutowców wzrosła o 133%. Ponadto, tylko od początku pandemii częstotliwość lotów prywatnymi odrzutowcami wzrosła o około jedną piątą.

Z przedstawionych danych wynika, że w 2022 r. prywatne odrzutowce wykonały 5,3 mln operacji lotniczych, przyczyniając się tym samym do znacznych emisji gazów cieplarnianych. Jak wskazują autorzy raportu, obecnie przemysł lotniczy odpowiada za około 2,4% światowych emisji CO2. Z uwagi jednak na fakt, że prywatne odrzutowce odpowiadają za ponad 10-krotnie większą emisję CO2 niż loty komercyjne, uważa się, że za ok. 50% emisji odpowiada zaledwie 1% społeczeństwa, czyli ultrazamożni celebryci i biznesmeni oraz głowy państw świata – podkreślono w raporcie.

W rezultacie multimiliarderzy i milionerzy odpowiedzialni są za wysoce nieproporcjonalną emisję CO2 związaną z podróżami lotniczymi – czytamy.

Czytaj też: Emitent emitentowi nierówny. Na poziom emisji wpływa styl życia i wzorce konsumpcji

Ciekawy przypadek Elona Muska

Szczególnym przypadkiem opisanym w raporcie jest Elon Musk, założyciel takich przedsiębiorstw jak PayPal, SpaceX czy Tesla. Jak podano, w 2022 r. Musk wykonał 171 prywatnych lotów odrzutowcami (średnio co drugi dzień), odpowiadając tym samym za zużycie 837 934 litrów paliwa lotniczego i emisję 2 112 ton dwutlenku węgla. - To 132 razy więcej niż średni ślad węglowy pojedynczego mieszkańca Stanów Zjednoczonych – podano.

W ubiegłych latach kontrowersje wzbudziły też loty światowych decydentów na szczyt klimatyczny czy 17-minutowy lot amerykańskiej celebrytki Kylie Jenner, która w 40 km podróż wybrała się prywatnym odrzutowcem.

- Nikt nie potrzebuje prywatnego odrzutowca, aby podróżować z punktu A do punktu B. Inne sposoby transportu przyczyniają się do mniejszej emisji dwutlenku węgla, a zatem są lepsze dla środowiska. Co ważne, wielu celebrytów jest znanych z krótkich podróży, które z łatwością można by odbyć za pomocą neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla środka transportu – dodano.

Rynek prywatnych lotów dopiero się rozwija, także w Polsce

W raporcie podkreślono, że wielkość rynku prywatnych odrzutowców wzrosła z 32,3 mld dolarów w 2021 r. do 34,1 mld dolarów w 2022 r. To jednak dopiero początek, przewiduje się bowiem, że prawdziwa hossa dopiero nastąpi.

Dobra luksusowe takie jak prywatny samolot nabywane są także przez prywatne osoby w Polsce. Jak wynika z raportu KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Luksus w dobie zrównoważonego rozwoju”, flota prywatnych samolotów oraz helikopterów w Polsce stale się powiększa i w 2021 r. liczyła 1 769 jednostek. - To o 64 statków powietrznych więcej niż przed rokiem, a 56 z nich zostało zarejestrowanych na osoby fizyczne i jednoosobowe działalności gospodarcze– wskazano w raporcie.

Joanna Spiller: Dziennikarz, inżynier środowiska

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Samoloty elektryczne i wodorowe w niedalekiej przyszłości. Jak dekarbonizuje się lotnictwo? (05 grudnia 2023)Ponad 300 osób i 17 statków sprawdza Bałtyk dla projektu Baltica 1 (20 czerwca 2023)Lotnictwo 4.0 coraz bliżej. Jak będzie wyglądało? (22 lutego 2022)Renesans kolei? W Europie jest 28 tras, gdzie podróż pociągiem trwa krócej niż samolotem (15 lutego 2022)Emisje z transportu: czas na zmianę paradygmatu (03 grudnia 2021)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony