Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
27.04.2024 27 kwietnia 2024

Opóźnienia we wdrażaniu dyrektywy EED to konsekwencje dla Polski

Koalicja Klimatyczna wraz z 11 organizacjami domaga się szybkiego przyjęcia nowej ustawy o efektywności energetycznej. Dalsze opóźnienia legislacyjne mogą bowiem skutkować niespełnieniem przez Polskę obowiązku oszczędzania energii do 2020 r.

   Powrót       30 marca 2016       Zrównoważony rozwój   

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o efektywności energetycznej pod koniec grudnia 2015 r. Oznacza to, że przez cały 2016 rok będą obowiązywały dotychczasowe zasady wsparcia działań mających na celu oszczędzanie energii (obecnie obowiązująca ustawa wygasa z końcem 2016 r.). Przedłużenie działania ustawy o rok miało pozwolić na dokończenie prac nad nową ustawą o efektywności energetycznej.

Prace nad nową ustawą w toku

Minął już ponad miesiąc, odkąd rząd przyjął projekt nowej ustawy o efektywności energetycznej, ale wciąż nie trafił on do Sejmu. Tymczasem dyrektywa w sprawie efektywności energetycznej (tzw. EED) powinna była zostać wdrożona do prawa krajowego do 5 czerwca 2014 roku, czyli niemal dwa lata temu. Wymaga ona, aby w latach 2014-2020 państwa członkowskie uzyskiwały 1,5 proc. oszczędności energii rocznie, co w sumie ma zapewnić 10,5 proc. oszczędności energii finalnej do roku 2020. Polska zamierza osiągnąć ten cel przy pomocy zreformowanego systemu świadectw efektywności energetycznej (tzw. białych certyfikatów).

– Rządowy projekt zawiera szereg zmian usprawniających system białych certyfikatów i daje nadzieję na rozwój usług energetycznych – podkreśla Agata Bator, prawnik z Fundacji ClientEarth. – W aktualnej wersji proponowana regulacja definiuje tzw. umowę o poprawę usług energetycznych oraz pozwala jednostkom sektora publicznego na ich stosowanie, co pomoże spopularyzować tego rodzaju inwestycje i zbudować kolejny zielony rynek usług i pracy w Polsce – dodaje Bator.

1,5 proc. oszczędności energii rocznie to za mało

W stanowisku wystosowanym do KPRM i Parlamentu organizacje podkreślają, że projekt musi uwzględniać zaistniałe opóźnienie w transpozycji dyrektywy EED. Wskazują również, że aby Polska mogła osiągnąć 10,5 proc. planowanych oszczędności energii końcowej do 2020 roku, zreformowany system białych certyfikatów musi wziąć pod uwagę odpowiednio wyższe niż planowane 1,5 proc. oszczędności rocznie. Sygnatariusze podkreślają przy tym, że spełnienie wymagań dyrektywy będzie korzystne dla konsumentów energii, gospodarki i środowiska.

– Polska zużywa ponad dwa razy więcej energii w przeliczeniu na jednostkę PKB niż wynosi średnia europejska. Zwiększając efektywność energetyczną, oszczędzamy pieniądze, a przy okazji unowocześniamy gospodarkę, tworzymy nowe miejsca pracy, ograniczamy emisje zanieczyszczeń powietrza oraz - co najważniejsze - zmniejszamy poziom ubóstwa energetycznego i przyczyniamy się do poprawy warunków życia Polaków. Zwiększanie efektywności energetycznej powinno być jednym z priorytetów rządu – podsumowuje dr hab. Zbigniew Karaczun, prof. SGGW, ekspert Koalicji Klimatycznej.

Stanowisko, którego pełną treść można znaleźć tutaj zostało przygotowane przez Fundację ClientEarth i poparte przez następujące organizacje branżowe i pozarządowe: Koalicję Klimatyczną, Krajową Agencję Poszanowania Energii (KAPE), Narodową Agencję Poszanowania Energii (NAPE), Instytut Spraw Obywatelskich, Instytut Ekonomii Środowiska, Polską Izbę Gospodarczą Energetyki Odnawialnej i Rozproszonej, Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego (PLGBC), Wielkopolski Dom Pasywny, Stowarzyszenie Producentów Wełny Mineralnej: Szklanej i Skalnej MIWO, Stowarzyszenie na rzecz efektywności energetycznej i rozwoju odnawialnych źródeł energii „HELIOS”, Konfederację Budownictwa i Nieruchomości oraz firmę Armacell.

Ewa Szekalska: Dziennikarz

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Metody badań jakości paliw ciekłych, parametry dla paliw stałych. Projekty rozporządzeń MKiŚ w RCL (26 kwietnia 2024)„Nie ryzykujmy spowolnienia termomodernizacji”. POBE o Czystym Powietrzu (24 kwietnia 2024)Budynki, transport, edukacja. Unijny panel obywatelski o efektywności energetycznej (17 kwietnia 2024)Za 1.5 roku może zabraknąć środków na „Czyste Powietrze”. PAS (17 kwietnia 2024)Zdekarbonizowane budownictwo na horyzoncie. Przyjęto dyrektywę EPBD (16 kwietnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony