W resorcie klimatu finalizowane są obecnie prace dot. ułatwień w zakresie finansowego wsparcia zakupu pojazdów elektrycznych przez osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa - poinformowało w czwartek Ministerstwo Klimatu.
- W Ministerstwie Klimatu finalizowane są obecnie prace dot. ułatwień w zakresie finansowego wsparcia zakupu pojazdów elektrycznych przez osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa, jak i wsparcia dla budowy stacji ładowania - czytamy komunikacie.
Według wiceministra klimatu i pełnomocnika rządu ds. OZE Ireneusza Zyski, od kilku lat na całym świecie można zaobserwować dynamiczny rozwój obszaru związanego z elektromobilnością. - Rozwój elektromobilności to projekt, którego sukces jest uwarunkowany dokonaniem przeobrażeń w wielu sferach. Wymaga on jednak przede wszystkim wykreowania dynamicznego środowiska, w którym poszczególne podmioty będą wzajemnie wspierały swoje działania – powiedział, cytowany w komunikacie wiceminister klimatu Ireneusz Zyska. Dodał, że Ministerstwo Klimatu podejmuje liczne działania, mające na celu stworzenie warunków i różnego rodzaju zachęt do jeszcze szybszego rozwoju tego obszaru.
- Obecnie, wspólnie z sektorem, dokonujemy ewaluacji działań związanych z elektromobilnością, zarówno w sferze regulacyjnej, jak i w kwestii finansowego wsparcia jej rozwoju – zaznaczył.
Jak podkreślił Zyska, trwająca sytuacja epidemiczna skutkuje pewnymi opóźnieniami, gdyż działania rządu skupione są na zwalczaniu negatywnych wpływów epidemii COVID-19 na gospodarkę. - Jednak liczymy, że planowane wsparcie będzie stanowiło pozytywny impuls dla szeroko rozumianego sektora motoryzacji. Zmiana systemu i zasad wsparcia powinna ułatwić realizacje celów w zakresie elektromobilności – zaznaczył.
Czytaj: Czy wracać do tego, co było? Czyli o transporcie w mieście w obliczu pandemii
Resort przypomniał, że ustawa z dnia 12 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych ma za zadanie stymulować rozwój elektromobilności oraz upowszechnić stosowanie innych paliw alternatywnych w sektorze transportowym w Polsce.
Zdaniem wiceministra ustawa stworzyła podstawy prawne do rozbudowy infrastruktury do ładowania samochodów energią elektryczną lub ich tankowania gazem ziemnym oraz określiła zasady funkcjonowania tego rynku, w tym pozwoliła na określenie wymagań technicznych dla infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych - czytamy.
Dziesiątka dla elektromobilności
Wiceminister klimatu dodał, że kolejnym działaniem, które planuje resort, jest rozpoczęcie prac nad projektem zmian w tej ustawie, który w dużym stopniu będzie uwzględniać postulaty sektora. - Priorytety, które chcemy zawrzeć w nowelizacji ustawy, zostały przedstawione w marcu przez ministra klimatu Michała Kurtykę, jako „dziesiątka dla elektromobilności" – powiedział.
Jak wyjaśnił planowane zmiany będą obejmować m.in. złagodzenie przepisów dotyczących stref czystego powietrza, wprowadzenie ułatwień w procedurach planowania i projektowania stacji ładowania w budynkach wielorodzinnych, zwolnienie pojazdów niskoemisyjnych z opłat drogowych, ułatwienia w zakresie budowy stacji ładowania oraz wprowadzenie ułatwień dla świadczenia usług w systemie wynajmu krótkoterminowego wynajmu samochodów (usługa współdzielenia, carsharing).
Czytaj: Przestarzałe przepisy hamują rozwój car-sharingu
Dopłaty do zakupu pojazdów elektrycznych mają pochodzić z Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, z którego mają być wypłacane środki, powstał w lipcu 2018 r. Jest on dedykowany niskoemisyjnemu transportowi oraz paliwom alternatywnym. Zasilany jest m.in. z tzw. opłaty emisyjnej doliczanej do benzyn i oleju napędowego. FNT na początku 2020 r. dysponował 320 mln zł, na koniec jego stan ma wynosić 380 mln zł, a wydatki na realizację zadań to 313 mln zł. (PAP)