Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
27.04.2024 27 kwietnia 2024

NIK wytyka ministrom błędy we wdrażaniu systemu ETS

Najwyższa Izba Kontroli negatywnie oceniła ostatnie osiem lat pracy ministrów gospodarki i środowiska na rzecz dostosowania polskiej gospodarki do wymogów pakietu energetyczno-klimatycznego. Implementujemy unijne prawo zbyt wolno i chaotycznie.

   Powrót       04 listopada 2016       Ryzyko środowiskowe   

Resorty nie pozwoliły zrealizować przedsiębiorcom ich obowiązków (głównie raportowanie) przede wszystkim w zakresie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych. Regulacje wprowadzano z kilkuletnim opóźnieniem, więc inwestorzy musieli wypełniać nałożone przez Brukselę obowiązki pomimo tego, że brakowało jeszcze wielu istotnych procedur. Jednocześnie Minister Środowiska nie miał narzędzi skutecznego monitoringu wypełniania tych obowiązków, ponieważ nie przygotował na czas niezbędnych ustaw i rozporządzeń.

Wina słabej współpracy pomiędzy resortami

Najwyższa Izba Kontroli wytyka poprzedniemu rządowi (kontrola dotyczyła lat 2008-2015) m.in. niezadowalającą jakość przygotowywanych projektów legislacyjnych oraz wprowadzanie regulacji, które nie były wcześniej konsultowane na etapie uzgodnień międzyresortowych. Doprowadziło to ostatecznie do blisko trzyletniego opóźnienia we wprowadzaniu pakietu do polskiego prawa. W opinii NIK zarówno odpowiedzialne za nadzór nad systemem ETS Ministerstwo Środowiska, jak i ówczesne Ministerstwo Gospodarki nie wypracowały spójnej strategii wsparcia najbardziej emisyjnych sektorów. Nie wprowadzono także rekompensat dla przedsiębiorców oraz nie przeanalizowano potrzeb włączenia kolejnych sektorów lub podsektorów do systemu ochrony w ramach systemu ETS.

Nie wykorzystaliśmy wszystkich szans

Kontrolerzy wytykają także szereg błędów w Krajowym Planie Inwestycyjnym (KPI), który w zamian za realizowanie projektów ograniczających emisje przewiduje udzielanie producentom bezpłatnych uprawnień. Minister Gospodarki nie zapewnił zdaniem NIK przejrzystych zasad kwalifikowania inwestycji, jak również nie weryfikował możliwości ich faktycznego zrealizowania. W efekcie, do połowy lutego 2016 r. nie podjęto co najmniej 67 inwestycji, co stanowi 18 proc. wszystkich zgłoszonych do KPI projektów. Warto przy tym pamiętać, że otrzymanie bezpłatnego uprawnienia jest uwarunkowane rozliczeniem inwestycji. Konsekwencją niezrealizowania przewidzianego w KPI zadania jest więc utrata możliwości pełnego wykorzystania mechanizmu pomocy publicznej do modernizacji polskiej infrastruktury elektroenergetycznej.

Pakiet energetyczno–klimatyczny to zbiór aktów prawnych Unii Europejskiej, które wprowadzają mechanizmy mające doprowadzić do osiągnięcia wspólnotowych celów w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych.

Kamil Szydłowski: Dziennikarz, prawnik

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Uprawnienia do emisji już niedługo w sektorze budynków i transportu. ETS2 a efektywność energetyczna (23 lutego 2024)Zasady sprawozdawczości dla CBAM w okresie przejściowym przyjęte (22 sierpnia 2023)Reforma ETS coraz bliżej. Jest porozumienie PE i Rady UE (19 grudnia 2022)10 mld euro rekompensat dla przedsiębiorstw energochłonnych (18 października 2022)Komisja PE za włączeniem spalarni odpadów do systemu EU ETS (19 maja 2022)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony