- Sposób dostarczania towarów ma duże znaczenie dla komfortu życia w miastach i środowiska naturalnego, dlatego też z uwagą obserwujemy najnowsze trendy. Proces elektryfikacji dostaw ostatniego kilometra już się rozpoczął, a samochody elektryczne stanowią naszą odpowiedź na zmieniający się świat i zapotrzebowanie – mówi Andrzej Gemra, zastępca dyrektora Renault East ds. Efektywności i Rozwoju Nowych Produktów.
Aż jedna piąta kosztów całego łańcucha dostaw jest związana z dostawami ostatniego kilometra. Dostawy w miastach, obecnie realizowane głównie z wykorzystaniem aut z silnikami spalinowymi, są odpowiedzialne za około 20 proc. natężenia ruchu i 30 proc. emisji gazów cieplarnianych. Nic dziwnego, że kolejne europejskie miasta wprowadzają strefy niskiej emisji ograniczające możliwość wjazdu samochodom produkującym najwięcej zanieczyszczeń. Z ograniczeń tych często zwolnione są jednak pojazdy elektryczne.
Grupa Renault opracowała swoją wizję przyszłości dostaw miejskich ostatniego kilometra, której podstawą są samochody elektryczne. Renault jest europejskim liderem w dziedzinie lekkich elektrycznych pojazdów użytkowych z 46,2 proc. udziału w rynku w 2018 r.
Dostawa przesyłek elektrykiem
Elektryczne pojazdy Renault są wykorzystywane przez przedsiębiorstwa pocztowe w wielu krajach Europy. Poczta francuska zamówiła w Renault już ponad 9,4 tys. modeli Kangoo Z.E. oraz 50 Masterów Z.E. i jest właścicielem największej elektrycznej floty w Europie. Renault Master Z.E. wybrała również holenderska poczta Post NL, która w 2018 r. dysponowała flotą 30 samochodów, a docelowo chce obsługiwać dostawy w 25 centrach miast do 2025 roku. Elektryczne modele Renault w swojej flocie mają także przedsiębiorstwa pocztowe w Hiszpanii, Norwegii, Portugalii, Słowenii i Szwajcarii.
W 2019 r. Renault zaprezentowało EZ-FLEX - eksperymentalny, elektryczny i inteligentny lekki samochód dostawczy. Jest niezwykle zwrotny oraz charakteryzuje się optymalnym stosunkiem wymiarów zewnętrznych do powierzchni załadunkowej. Dwanaście samochodów Renault EZ-FLEX na dwa lata zostanie udostępnionych różnym przedsiębiorcom, firmom dostawczym, urzędom miejskim i gminnym na terenie Europy. Kierowcy będą mogli przekazywać swoje uwagi i komentarze, zebrane zostaną także dane dotyczące użytkowania pojazdu. Analiza tych informacji pozwoli Renault zaprojektować samochody, które będą optymalnie odpowiadać zmianom w miejskiej logistyce.
A w przyszłości pojazdy autonomiczne
Według Renault w dającej się przewidzieć przyszłości dostawy ostatniego kilometra będą obsługiwane przez pojazdy autonomiczne nadzorowane przez człowieka. Tę wizję prezentuje Renault EZ-PRO – koncepcyjne rozwiązanie opierające się na wykorzystaniu inteligentnych, elektrycznych robotów-podów. Obejmuje ono autonomicznego poda-lidera ze stanowiskiem dla dyspozytora oraz pozbawione kierowców roboty-pody. W zależności od potrzeb mogą one podążać za liderem w konwoju lub poruszać się niezależnie.
Źródło: Renault
Tekst powstał w ramach projektu Eco-Miasto, którego celem jest rozpowszechnienie i wdrażanie w polskich gminach dobrych praktyk w zrównoważonym rozwoju. Projekt organizowany jest przez Ambasadę Francji w Polsce i Centrum UNEP/GRID-Warszawa. Teraz Środowisko jest wieloletnim patronem medialnym projektu.