Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.04.2024 29 kwietnia 2024

Konkretne cele dla odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych. PE ze stanowiskiem ws. PPWR

   Powrót       23 listopada 2023       Odpady   

Jest stanowisko Parlamentu Europejskiego w sprawie projektu rozporządzenia PPWR. Izba przyjęła je podczas głosowania na sesji plenarnej 22 listopada. Nowa regulacja w sprawie redukcji odpadów opakowaniowych coraz bliżej.

Od zaprezentowania pierwotnej wersji projektu przez Komisję Europejską niedługo minie rok. Jak wtedy pisaliśmy, proponowane przepisy mają zapobiegać powstawaniu nadmiernych ilości odpadów opakowaniowych, promować wielokrotny użytek oraz wielokrotne napełnianie, a także zmniejszyć zapotrzebowanie na surowce pierwotne poprzez zwiększenie wymogów dotyczących recyklingu. Do 2030 r. ilość wytwarzanych odpadów opakowaniowych w porównaniu z 2018 ma zmniejszyć się o 5%, o 10% do 2035 i o 15% do 2040 roku. Od 2030 r. do recyklingu mają nadawać się wszystkie projektowane opakowania, które równocześnie będą musiały spełniać normy dotyczące zawartości recyklatu.

W ramach wsparcia działań na rzecz wielokrotnego użytku i ponownego napełniania firmy mają oferować odpowiedni procent swoich produktów w nadających się do tego opakowaniach. Z rynku znikną także „opakowania wyraźnie niepotrzebne”.

Nad projektem 24 października głosowała Komisja ochrony środowiska naturalnego, zdrowia publicznego i bezpieczeństwa żywności PE.

Czytaj także: Redukcja produkcji odpadów wymagana prawem. W oczekiwaniu na rozporządzenie PPWR

Cele szczegółowe dla odpadów z tworzyw sztucznych

Za stanowiskiem zagłosowało w środę 426 europosłów. Potwierdzili oni propozycję parlamentarnej komisji, która poza ogólnymi celami redukcyjnymi z pierwotnego projektu KE wprowadziła konkretne cele dla odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych. Do 2030 r. ma ich powstawać o 10% mniej, do 2035 – o 15%, do 2040 r. natomiast o 20%. Parlament poparł także zakaz sprzedaży lekkich toreb plastikowych na zakupy o wadze poniżej 15 mikronów poza wypadkami, gdy jest to wymagane ze względów higienicznych lub przeciwdziałania marnowaniu żywności. Znacznym ograniczeniom ma zostać poddane stosowanie formatów opakowań jednorazowych, takich jak hotelowe opakowania na kosmetyki. Ponadto posłowie opowiedzieli się za zakazem stosowania tzw. „trwałych chemikaliów” oraz bisfenolu A w opakowaniach, które mają kontakt z żywnością i chcą umożliwić konsumentom przynoszenie własnych pojemników do restauracji czy kawiarni. Do 2029 roku państwa UE mają zapewnić 90% selektywnej zbiórki odpadów opakowaniowych z plastiku, metali żelaznych, drewna, aluminium, papieru i tektury oraz szkła. Wymóg nadawania się do recyklingu przewiduje tymczasowe wyjątki m.in. dla drewnianych i woskowanych opakowań na żywność. Jak dowiadujemy się z komunikatu PE, po przyjęciu stanowiska przez Radę UE jest on gotowy do rozpoczęcia rozmów na temat ostatecznego kształtu rozporządzenia.

Czytaj także: Ponad 16 mln ton opakowań więcej. Eurostat wskazuje wzrost liczby odpadów w UE

Krok do przodu, ale za mało energiczny

Dyrektor ds. wdrażania modeli GOZ w Reloop Platform, Anna Larsson uznaje wczorajsze głosowanie w Europarlamencie za „krok do przodu na drodze do cyrkularności”, ale przedstawia również swoje zastrzeżenia wobec przyjętego stanowiska.  – W zakresie ponownego użytkowania, a więc kolejnego szczebla hierarchii postępowania z odpadami, ten krok mógłby być jednak bardziej energiczny – cele dla ponownego użytkowania opakowań do żywności i napojów na wynos zostały kompletnie usunięte – mówi Larsson, przewidując, że może to zahamować rozwój ponownego użytkowania w krajach, które mają ku temu dobre warunki pod względem gęstości zaludnienia – takich jak Polska. Komunikat PE mówi o dążeniach do „stworzenia przejrzystych wymogów dotyczących ponownego użycia lub ponownego napełnienia opakowań”.

Ekspertka pozytywnie ocenia zobowiązanie do wprowadzania na rynek opakowań możliwych do ponownego użytkowania i recyklingu. – Obecnie 30% europejskich odpadów opakowaniowych nie nadaje się do przetwarzania. Istotny jest również wymóg minimalnej zawartości recyklatów, ponieważ gospodarka o obiegu zamkniętym nie zaistnieje bez rynkowego mechanizmu popytu na surowce wtórne. Duże znaczenie ma też fakt obowiązkowego różnicowania składek w ramach ROP dla wprowadzających produkty na rynek według przydatności danego opakowania do recyklingu – zaznacza Anna Larsson.

Szymon Majewski: Dziennikarz

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Aby Polska stała się liderem recyklingu w regionie potrzeba wspólnej mobilizacji (22 kwietnia 2024)Recykling nawet 15,6 razy większy przy zbiórce selektywnej. Dane z Europy i Polski o tworzywach sztucznych (27 marca 2024)ROP na dwa tempa, segregacja BiR i mapa drogowa dla porzuconych odpadów niebezpiecznych (06 marca 2024)Bioodpady a recykling. Interpelacja Anny Sobolak i odpowiedź Anity Sowińskiej (05 marca 2024)Potencjał, który trzeba wyzwolić. Przyszłość recyklingu aluminium według Fundacji RECAL (01 marca 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony