Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.04.2024 29 kwietnia 2024

NIK: błędy w strategicznych ocenach oddziaływania na środowisko

Najwyższa Izba Kontroli wykazała liczne nieprawidłowości w przeprowadzaniu strategicznych ocen oddziaływania na środowisko. Sytuację może poprawić nowelizacja wybranych przepisów i aktualizacja bazy dokumentów zawierających informacje o środowisku.

   Powrót       07 kwietnia 2016       Zrównoważony rozwój   

Opublikowany przez NIK raport jest efektem kontroli sprawdzającej czy przeprowadzanie strategicznych ocen oddziaływania na środowisko odbywa się prawidłowo. NIK przyjrzała się również prowadzeniu publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie. Badaniami objęto łącznie 30 jednostek, w tym: Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska, sześć urzędów marszałkowskich i 23 urzędy gmin. Analiza wykazała liczne uchybienia, które zdaniem Izby można naprawić poprzez skuteczne egzekwowanie przewidzianych już dziś prawem obowiązków. W niektórych przypadkach rekomendowana jest jednak zmiana przepisów.

Niewykorzystana szansa na uniknięcie konfliktów

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 14 ustawy z 3 października 2008 r.(1), strategiczne oceny oddziaływania na środowisko dotyczą działań administracji publicznej i są to postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko skutków realizacji planowanej przez władze polityki, strategii, planu lub programu. Zapewniają one uwzględnienie wymagań ochrony środowiska przy sporządzaniu i przyjmowaniu istotnych dokumentów strategicznych, m.in. miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, a także strategii rozwoju, czy planów i programów w poszczególnych dziedzinach (przemyśle, energetyce, transporcie, gospodarce wodnej, czy gospodarce odpadami). Poprzez zapewnienie udziału społeczeństwa w opracowywaniu i opiniowaniu ww. dokumentów są istotne przy identyfikacji napięć społecznych. Mówiąc krótko: im wcześniej wiemy o potencjalnym konflikcie, tym łatwiej go później uniknąć.

Dobre sprawozdania tylko w trzech samorządach

Kontrola wykazała istotne nieprawidłowości m.in. w zakresie podawania do publicznej wiadomości informacji o przyjęciu danego dokumentu i możliwości zapoznania się z nim przez zainteresowane podmioty. Tylko w pięciu badanych urzędach zadania związane z przeprowadzaniem ocen były szczegółowo określone w regulaminach wewnętrznych. W pozostałych przypadkach nie było czytelnych reguł postępowania i zakresów odpowiedzialności poszczególnych osób, w związku z czym trudno dziś wskazać winnych konkretnym zaniedbaniom. Błędy wynikały także z nieprawidłowej interpretacji obowiązującego prawa lub jego wybiórczego stosowania.

Niepokojąca jest także skala zaniedbań związanych z przekazywaniem przez zobowiązane podmioty informacji o prowadzonych przez nie postępowaniach do specjalnie prowadzonej przez GDOŚ bazy danych, o której szczegółowo pisaliśmy tutaj. Niewielka liczba danych powoduje, że siedem lat uchwaleniu ustawy baza nie spełnia swojej roli, tj. nie stanowi dla zainteresowanych wiarygodnego źródła informacji o prowadzonych postępowaniach. Tylko 3 na 29 kontrolowanych samorządów przekazało Generalnemu Dyrektorowi coroczne informacje o wszystkich prowadzonych przez siebie postępowaniach w okresie 2011–2014. Następne 18 jednostek co prawda przekazywało informacje, ale nie za każdy rok badanego okresu lub z pominięciem niektórych danych. W pozostałych ośmiu jednostkach stwierdzono brak całkowitej realizacji obowiązku.

Potrzebne będą zmiany przepisów

Zdaniem NIK, w celu poprawy sytuacji należy m.in. dokonać kilku istotnych zmian w obowiązujących dziś przepisach. Rekomendacje dotyczą np. znowelizowania art. 43 ww. ustawy w zakresie określenia terminu podania do publicznej wiadomości informacji o przyjęciu dokumentu i możliwości zapoznania się z jego treścią. Sprecyzowania wymaga forma odstąpienia od przeprowadzenia oceny, a więc art. 48. Powinien także zostać wprowadzony obowiązek uzgadniania sporządzonej prognozy z dyrekcjami ochrony środowiska oraz inspektoratami sanitarnymi, zamiast nieobowiązkowego dziś opiniowania (art. 54). Ponadto należałoby określić odpowiedzialność za niewywiązywanie się z obowiązku wprowadzania danych do bazy (art. 129), co zmobilizowałoby do jej aktualizacji. Zdecydowaną większość uchybień dało by się w opinii NIK poprawić przez rzetelne realizowanie przewidzianych już dziś prawem obowiązków.

Kamil Szydłowski: Dziennikarz, prawnik

Przypisy

1/ Chodzi o ustawę z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Dynamika budowy biogazowni rolniczych będzie się zwiększać (08 kwietnia 2024)Biogaz na wyciągnięcie ręki dla sektora wod-kan (03 kwietnia 2024)100 dni rządu okiem NGOs (22 marca 2024)Inwestycje w OZE z przyspieszeniem. Jak wdrożyć narzędzie z dyrektywy RED III (04 marca 2024)Zmiany na dwóch obszarach Natura 2000. MKiŚ publikuje projekty rozporządzeń (23 stycznia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony