Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
28.04.2024 28 kwietnia 2024

Po Polsce jeździ blisko 100 tys. samochodów z napędem elektrycznym

   Powrót       15 grudnia 2023       Zrównoważony rozwój   

Według danych Licznika Elektromobilności rok 2023 okazał się dobrym rokiem dla sektora elektromobilności. Jak czytamy w opracowaniu, w Polsce na koniec listopada po drogach jeździły 94 572 samochody osobowe z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych aut osobowych (ang. battery electric vehicles, BEV) liczyła 49 139 szt., a park hybryd typu plug-in (ang. plug-in hybrid electric vehicles, PHEV) – 45 433 szt. Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 5 669 szt. Z kolei flota elektrycznych motorowerów i motocykli składała się z 19 411 szt., osobowych i dostawczych aut hybrydowych - 658 547 szt., flota autobusów elektrycznych w Polsce - 1120 szt.

Czytaj też: Węgry chcą cofnąć zielone tablice pojazdom hybrydowym plug-in

Pod koniec listopada 2023 r. w Polsce funkcjonowało 5829 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych (3277 stacji). 25% z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 75% – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.

Liczba nowo zainstalowanych punktów ładowania (do tej pory przybyło ich o 70 więcej niż w całym 2022 r.) oraz nowo zarejestrowanych samochodów całkowicie elektrycznych będą wyższe niż w roku ubiegłym. To na pewno cieszy. Z drugiej strony ten rok byłby zdecydowanie lepszy dla rynku elektromobilności, gdyby administracja publiczna wprowadziła kilka postulowanych od dawna przez branżę zmian. Do najpilniejszych działań, które należy podjąć już na początku 2024 r., należy skrócenie procedur przyłączeniowych stacji ładowania, optymalizacja programu „Mój Elektryk” oraz wprowadzenie subsydiów dla zeroemisyjnego, drogowego transportu ciężkiego – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

Czytaj też: Polska ma szansę zostać wiodącym hubem produkcyjnym sektora elektromobilności

Z kolei Jakub Faryś, Prezes PZPM, wskazuje, że uwzględniając jednak fakt, że Polska pozostaje w grupie krajów o najniższej liczbie rejestracji pojazdów elektrycznych, jest konieczne, aby nowy rząd niezwłocznie wprowadził rozwiązania, które przyczynią się do wzrostu wolumenu pojazdów zeroemisyjnych na naszych drogach. Dodał, że branża chce utrzymać status potęgi transportowej w Europie.

Patrycja Rapacka: Redaktor

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Dyskusja z branżą o rozwoju elektromobilności w Polsce (09 kwietnia 2024)Wszyscy będziemy elastyczni? O nowych trendach na rynku energii (13 lutego 2024)O sprawiedliwość dla prosumentów i bezpieczeństwo energetyczne dla wszystkich. Głosy z Forum Solar + (09 lutego 2024)Mobilizacja dla nowej mobilności. PSPA publikuje propozycje ws. zrównoważonego transportu (01 lutego 2024)200 tys. zeroemisyjnych samochodów ciężarowych w 2035 r.? PSPA o projekcie nowego programu wsparcia (29 stycznia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony